Bergeraklah panglima dengan keris mereka yang berzikir sentiasa. Bergeraklah Paduka Baginda bersama keris baginda yang berzikir bersama. Dalam bersilat, dibuka langkah dan bagi panglima, bersilat didalam lam alif ataupun lam jalala. “Selamatlah mereka yang berlindung di dalam lam alif Ku.” Langkah lam alif dilakarkan dan keris digenggam bersama zikirnya dan berpegang kepada Adab yang begitu erat dengan petua, maka, indahlah segalanya. Bermula “Dengan Nama Allah”, “Bismillah”, berzikir semuanya, dan pada ketika itu juga, yakinlah Tiada tuhan Disembah Melainkan ALLAH.
Blog Gobok Kaiban diilhamkan oleh ambo dlm mencari peninggalan sejarah MELAYU LAMA utk ambo mempertingkatkan pemahaman dan pengetahuan ambo dlm sejarah warisan nenek moyang ini.Tak ada niat ambo utk menokok tambah mahupun menunjuk kepandaian ambo dlm ilmu2 warisan nenek moyang.Apa yg ambo ketahui ambo rujuk pd sumber2 sejarah selain mencungkil rahsia pd org perseorgan.Jika ada artikel ambo yg salah dan kurang senang ambo dgn rendah hati mohon di perbetulkan dan ambo mohan maaf diatas kecetikkan ilmu ambo.Sama2lah kita mewarisi dan mencungkil RAHSIA peninggalan warisan nenek moyang supaya tidak hilang ditelan masa ataupun dilupakan sebegitu shj.Ambo berbesar hati jika ada dikalangan shabat2 yg sudi memberi cerita mngenai ilmu warisan peninggalan MELAYU LAMA utk kita sama2 berkongsi cerita dan pengetahuan akan RAHSIA yg terselindung.
Kita semua rindu akan jejak asal dan usul permulaan kita. Walaupun ade yg mengatakan, tiada jalan asal tanpa meneroka alam usul.

Untuk meminati harus HATI berjiwa seni,
Untuk mendalami harus MAHU menjelajahi
Untuk menghayati harus SABAR mengerti
Untuk menghayani SELALU menjiwai

Asas pengetahuan yang kuat harus ada
Bila dah kenal baru tahulah akan dia
Janganlah lupa sejarah perjalanannya
Untuk memahami harus menjiwainya

Tidak bergerak satu zarahpun kecuali dengan izin ALLAH

http://peribadirasulullah.files.wordpress.com/2010/11/bismillah.jpg?w=233

Maha Suci Mu Ya ALLAH,Yg Maha Besar Sebesar2NYA dan segala puji pujian bagi Mu Ya ALLAH dengan sebanyak2nya. Maha suci ALLAH siang dan malam,ku hadapkan mukaku kepada yg menjadikan langit dan bumi,aku cenderung lagi berserah kepada Mu Ya ALLAH dan bukanlah aku dari golongan orang2 yg menyekutukan Mu Ya ALLAH.Sesungguhnya sembahyangku,ibadatku,hidupku dan matiku kuserahkan hanya kepada Mu Ya ALLAH seru sekalian alam.Sekali-kali tidaklah aku menyekutukan Mu Ya ALLAH.Dan dengan demikian aku ditugaskan dan aku adalah dari golongan orang2 islam.




Pesanan ambo :-Berhentilah berkelahi sesama kita.Berhentilah saling tuduh menuduh menunding jari antara sesama.Bantulah dan bimbinglah mereka yang bersalah dan tersalah Bersamalah kita tegakkan syiar Islam dan pesan Muhammad S.A.W. Mudah-mudahan kita akan menjadi umat yang saling berkasih sayang dan berperasaan antara satu sama lain dan kita akan lebih teguh dan kuat.

Thursday, June 21, 2012

akan datang



Tak boleh nak dinafikan, dalam suasana iklim kehidupan di Malaysia terutamanya faktor ekonomi membuatkan rakyat Malaysia sentiasa hidup dalam kesempitan...

Itu pasal dalam Islam digalakkan terutama lelaki, kalau dah cukup lengkap eloklah berkahwin, ikut Sunnah Nabi, umur 25 tahun kahwin,,, jangan tunggu umur 40 baru nak bernikah, lepas tu time nak pencen anak masih dok beringus, baru nak masuk tadika,,, mana cekau duit nak membesarkan anak kesekolah,, itu yang timbul masaalah utama,, itu dari satu sudut...

 tetapi kalau yang jenih nak tunggu hujung bulan bawa kad ATM pi jolok kad tekan no pin, keluar duit,, jenis ni yang sikit masaalah,, tu yang dok minta sambung dari 55 ke 56, lepas tu pi ke 58 dan sekarang ke 60...

Bagi aku sesiapa yang bekerja selepas umur 55 ada sedikit kerugian,, kerana anda bekerja dengan gaji separuh sahaja, kerana separuh lagi atau 60% dari gari tersebut adalah pencen anda sepatutnya,, lainlah kalau anda pencen dahulu, dah makan duit pencen kemudia terima jawatan lama dengan gaji akhir,,, yang itu ada sedikit keuntungan material...

Apa pun langkah baru pencen umur 60 membuatkan kita lebih leka dan lali untuk membuat persedian di masa hadapan,, ini sebenarnya yang aku dok nampak,, apa tidaknya,,, pencen lambat lagi,, enjoy dulu,,

Dan manusia yang paling suka pencen 60 ialah jenis manusia yang kerja pi punch card, lepas tu keluak pi kantin minum sembang kena rokok, pukol sembilan baru masuk office, pukol 10 keluar lagi minum teh, pukol 11 baru masuk balik,, pukol 12 keluar lagi,, jenis-jenis ni memang suka kerja sampai mampuih pun depa sanggup,

Begitu juga penjawat sebagai pengarah-pengarah dan pengetua sekolah yang hanya tahu mengarah orang bawahannya buat itu ini, lepas tu si pengarah ni bawa pi mesyuarat dia yang dapat pujian,, jenis ni pun sama spesis suka kerja sampai mampus...,,

Tetapi bagi yang bekerja dengan penuh amanah dan tanggungjawab, selalunya bila sampai masa layak untuk pencen,,, maka depa akan cabut, lebih baik pencen buat persiapan diri untuk bertemu dengan Allah yang tidak tahu bila tarikhnya.....

Sedarkah Nabi Muhammad dulu wafat umur 63 tahun,, tetapi umur beliau dikira mengikut tahun hijrah, bukan tahun masehi, umur aku sekarang dah 50 tahun ikut tahun masehi, kalau aku kira ikut tahun hijrah dah lebih dari 53 tahun, jadi bayangkan berama umur kita kalau pencen umur 6o tahun masehi,,,

Kalau melepasi umur nabi macam umur Mahathir tu alhamdulillah, itu boleh dikira sebagai bonus dari Allah buat kita,, tetapi kalau tak sempat alangkah ruginya kita,,,

Selalunya kita ni bila dah pencen baru nak mula kehidupan baru, bila nak pencen baru nak akil baligh, baru nak mula belajar pi surau,, jadi sempatkah kita buat persediaan terakhir sebelum dijemput oleh malaikat Izrael...

Dan lagi lagi satu aku rasa manusia yang kerja sampai umur 60, ia hilang satu keseronokan dalam hidup,,, sepatutnya sisa-sia umur itu selain dari beribadat kepada Allah, ialah bermain dengan cucunya,, iatu yang paling nikmat, tetapi kalau astik dok kerja masa mana dak layan cucu.... rugi bro,, walaupun aku sendiri belum bercucu,,,

Hangpa nak tau nikmat ke tak kehidupan orang berpencen hangpa pi tanya blogger Dr Abdul Wahab Arbain.Betapa rileknya beliau sekarang.... Insyallah, aku pun akan menurut jejak beliau dalam 5 tahun lagi,, aku nak pencen umur 55,, Amin Ya Rabbal Alamin..
 
dr blog shabat..


1 comment:

  1. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIREN dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIREN di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIREN saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIREN karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI.... KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












    Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIREN dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIREN di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIREN saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIREN karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI.... KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

    ReplyDelete